معرفی انواع ویروس های سیستمی🦠🦟👨‍💻

ویروس کامپیوتری چیست؟ معرفی انواع ویروس های سیستمی

 برای معرفی انواع ویروس های سیستمی ابتدا باید آن ها را تعریف کنیم.

ویروس کامپیوتری یک برنامه مخرب یا کد نوشته شده است که برای انجام فعالیت های مخرب در یک دستگاه یا شبکه محلی استفاده می شود. فعالیت مخرب کد می‌تواند به سیستم فایل محلی آسیب برساند، داده‌ها را سرقت کند، سرویس‌ها را قطع کند، بدافزار اضافی را دانلود کند یا هر اقدام دیگری که توسط نویسنده بدافزار در برنامه کدگذاری شده است.

 بسیاری از ویروس ها وانمود می کنند که برنامه های قانونی هستند تا کاربران را فریب دهند تا آنها را روی دستگاه خود اجرا کنند و بار ویروس رایانه را تحویل دهند.

انواع ویروس های کامپیوتری/معرفی انواع ویروس های سیستمی

هر ویروس دارای یک محموله است که عملی را انجام می دهد. عامل تهدید می‌تواند هر گونه فعالیت مخرب را در محموله ویروس رمزگذاری کند، از جمله شوخی‌های ساده و بی‌ضرر که هیچ آسیبی ندارد.

 در حالی که تعداد کمی از ویروس ها دارای محموله های بی ضرر هستند، اکثر آنها به سیستم و داده های آن آسیب می رسانند. 9 نوع ویروس اصلی وجود دارد که برخی از آنها را می توان با بدافزارهای دیگر بسته بندی کرد تا احتمال آلودگی و آسیب را افزایش دهد.

9 دسته اصلی برای ویروس ها عبارتند از:

1.   ویروس بخش بوت/معرفی انواع ویروس های سیستمی

درایو رایانه شما دارای یک بخش است که تنها مسئول اشاره به سیستم عامل است تا بتواند در رابط راه اندازی شود. یک ویروس بخش راه‌اندازی به بخش راه‌اندازی درایو آسیب می‌زند یا آن را کنترل می‌کند و دستگاه را غیرقابل استفاده می‌کند.

مهاجمان معمولاً این نوع ویروس را با استفاده از یک دستگاه USB مخرب پخش می کنند. این ویروس زمانی فعال می شود که کاربران دستگاه USB را وصل کرده و دستگاه خود را بوت کنند.

2.   ویروس اسکریپت وب/معرفی انواع ویروس های سیستمی

اکثر مرورگرها در برابر اسکریپت های وب مخرب دفاعی دارند، اما مرورگرهای قدیمی تر و پشتیبانی نشده دارای آسیب پذیری هایی هستند که به مهاجم اجازه می دهد کد را روی دستگاه محلی اجرا کند.

3.   رباینده مرورگر/معرفی انواع ویروس های سیستمی

ویروسی که می تواند تنظیمات مرورگر شما را تغییر دهد، موارد دلخواه مرورگر، URL صفحه اصلی، تنظیمات برگزیده جستجوی شما را ربوده و شما را به یک سایت مخرب هدایت می کند. این سایت می تواند یک سایت فیشینگ یا یک صفحه تبلیغاتی باشد که برای سرقت داده ها یا کسب درآمد برای مهاجم استفاده می شود.

4.   ویروس مقیم/معرفی انواع ویروس های سیستمی

ویروسی که بتواند به حافظه کامپیوتر دسترسی داشته باشد و تا زمانی که یک محموله تحویل داده نشود، غیر فعال باشد، یک ویروس مقیم در نظر گرفته می شود. این بدافزار ممکن است تا زمانی که یک تاریخ، زمان خاص یا یک کاربر اقدامی را انجام ندهد، خاموش بماند.

5.   ویروس اقدام مستقیم/معرفی انواع ویروس های سیستمی

هنگامی که یک کاربر یک فایل به ظاهر بی ضرر را اجرا می کند که با کد مخرب ضمیمه شده است، ویروس های اقدام مستقیم فورا یک بار ارسال می کنند. این ویروس ها همچنین می توانند تا زمانی که اقدام خاصی انجام شود یا یک بازه زمانی سپری شود، غیر فعال بمانند.

6.   ویروس چند شکلی/معرفی انواع ویروس های سیستمی

نویسندگان بدافزار می توانند از کد چند شکلی برای تغییر ردپای برنامه برای جلوگیری از شناسایی استفاده کنند. ویروس‌های چند شکلی شناسایی و حذف آن‌ها را برای آنتی‌ویروس دشوارتر می‌کنند.

7.   ویروس Infector فایل/معرفی انواع ویروس های سیستمی

برای تداوم در یک سیستم، یک عامل تهدید از ویروس های آلوده کننده فایل برای تزریق کدهای مخرب به فایل های حیاتی که سیستم عامل یا برنامه های مهم را اجرا می کنند استفاده می کند. هنگامی که سیستم بوت می شود یا برنامه اجرا می شود، ویروس فعال می شود.

8.   ویروس چند جانبه/معرفی انواع ویروس های سیستمی

این برنامه های مخرب با کپی کردن خود یا تزریق کد به منابع مهم رایانه در سراسر یک شبکه یا سایر سیستم ها پخش می شوند.

9.   ماکرو ویروس/معرفی انواع ویروس های سیستمی

فایل‌های Microsoft Office می‌توانند ماکروها را اجرا کنند و از این ماکروها می‌توان برای دانلود بدافزارهای اضافی یا اجرای کدهای مخرب استفاده کرد. ویروس‌های ماکرو وقتی فایل باز می‌شود و ماکرو اجرا می‌شود، محموله‌ای را تحویل می‌دهند.

چه چیزی باعث ویروس های کامپیوتری می شود؟

ویروس های کامپیوتری برنامه های استاندارد هستند. فقط به جای ارائه منابع مفید، این برنامه ها می توانند به دستگاه شما آسیب برسانند. برای اینکه یک عامل تهدید بتواند یک ویروس را روی دستگاه شما اجرا کند، باید اجرا را آغاز کنید.

 در برخی موارد، یک مهاجم می تواند کدهای مخرب را از طریق مرورگر شما یا از راه دور از رایانه شبکه دیگری اجرا کند. مرورگرهای مدرن دفاعی در برابر اجرای کدهای ماشین محلی دارند، اما نرم افزار شخص ثالث نصب شده روی مرورگر ممکن است دارای آسیب پذیری هایی باشد که به ویروس ها اجازه می دهد به صورت محلی اجرا شوند.

انتقال یک ویروس کامپیوتری می تواند به روش های مختلفی اتفاق بیفتد. یکی از روش های رایج از طریق ایمیل فیشینگ است. روش دیگر میزبانی بدافزار بر روی سروری است که وعده ارائه یک برنامه قانونی را می دهد. می توان آن را با استفاده از ماکروها یا با تزریق کدهای مخرب به فایل های نرم افزاری قانونی تحویل داد.

یک ویروس کامپیوتری چه کاری انجام می دهد؟

نحوه عملکرد یک ویروس کامپیوتری به نحوه کدگذاری آن بستگی دارد. این می تواند چیزی به سادگی یک شوخی باشد که هیچ آسیبی ایجاد نمی کند، یا می تواند پیچیده باشد که منجر به فعالیت مجرمانه و کلاهبرداری شود.

 بسیاری از ویروس ها فقط بر یک دستگاه محلی تأثیر می گذارند، اما برخی دیگر در یک محیط شبکه پخش می شوند تا میزبان های آسیب پذیر دیگر را پیدا کنند.

ویروسی که دستگاه میزبان را آلوده می‌کند، تا زمانی که پاک نشود، به ارسال محموله ادامه می‌دهد. اکثر فروشندگان آنتی ویروس برنامه های حذف کوچکی دارند که ویروس را از بین می برند. ویروس‌های چند شکلی حذف را دشوار می‌کنند، زیرا ردپای خود را به طور مداوم تغییر می‌دهند. محموله می‌تواند داده‌ها را بدزدد، داده‌ها را از بین ببرد یا سرویس‌ها را در شبکه یا دستگاه محلی قطع کند.

علائم ویروس کامپیوتری

نویسندگان بدافزار کدی را می نویسند که تا زمان تحویل بار قابل شناسایی غیرقابل شناسایی است. با این حال، مانند هر برنامه نرم افزاری، باگ ها می توانند مشکلاتی را در حین اجرا شدن ویروس ایجاد کنند.

 علائمی که نشان می دهد شما ویروس کامپیوتری دارید عبارتند از:

  • پنجره های بازشو، از جمله تبلیغات (adware) یا پیوند به وب سایت های مخرب.
  • صفحه اصلی مرورگر وب شما تغییر می کند و شما آن را تغییر نداده اید.
  • ایمیل های خروجی به لیست مخاطبین یا افرادی که در لیست مخاطبین شما هستند، به شما از پیام های عجیب و غریب ارسال شده توسط حساب کاربری خود هشدار می دهند.
  • کامپیوتر اغلب از کار می افتد، حافظه آن با چند برنامه فعال تمام می شود، یا صفحه آبی مرگ در ویندوز وجود دارد.
  • عملکرد کند کامپیوتر حتی زمانی که برنامه های کمی اجرا می شود یا رایانه اخیراً بوت شده است.
  • برنامه های ناشناخته زمانی شروع می شوند که کامپیوتر بوت می شود یا برنامه های خاصی را باز می کنید.
  • گذرواژه‌ها بدون اطلاع شما یا تعامل شما با حساب تغییر می‌کنند.

چگونه از ویروس های کامپیوتری جلوگیری کنیم؟

ویروس‌های رایانه‌ای می‌توانند به رایانه شما آسیب برسانند، داده‌های حساس را برای مهاجمان ارسال کنند و تا زمانی که سیستم تعمیر نشود باعث خرابی می‌شوند. شما می توانید با پیروی از چند روش برتر از تبدیل شدن به قربانی بعدی ویروس رایانه ای جلوگیری کنید:

  • نصب نرم افزار آنتی ویروس
  • پیوست‌های ایمیل اجرایی را باز نکنید
  • سیستم عامل خود را به روز نگه دارید
جستجو مطالب
جستجو کردن
جدیدترین مطالب
عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

آدرس:

رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت

شماره تماس:

09362096232

پست الکترونیک:

info@designmoj.com

ثبت نام یا ورود
همین الان، اطلاعات خود رو وارد کنید و وارد سایت شوید