گوگل آنالیتیکس چیست ؟ / GOOGLE ANALYTICS تعریف و کاربرد ها🔎🔦📈

گوگل-آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس چیست؟

گوگل آنالیتیکس یک سرویس تجزیه و تحلیل وب است که آمار و ابزارهای تحلیلی اولیه را برای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و اهداف بازاریابی ارائه می دهد.  این سرویس بخشی از پلتفرم بازاریابی گوگل است و برای هر کسی که حساب Google داشته باشد به صورت رایگان در دسترس است.

 گوگل آنالیتیکس برای ردیابی عملکرد وب سایت و جمع آوری بینش بازدیدکنندگان استفاده می شود.  این می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا منابع اصلی ترافیک کاربران را تعیین کنند، موفقیت فعالیت‌ها و کمپین‌های بازاریابی خود را بسنجند، اهداف تکمیل شده (مانند خرید، افزودن محصولات به سبد خرید) را ردیابی کنند، الگوها و روندهای تعامل کاربر را کشف کنند و سایر اطلاعات بازدیدکنندگان مانند اطلاعات جمعیتی را به دست آورند. 

وب‌سایت‌های خرده ‌فروشی کوچک و متوسط ​​اغلب از گوگل آنالیتیکس برای به دست آوردن و تجزیه و تحلیل رفتارهای تحلیلی مختلف مشتری استفاده می‌کنند که می‌تواند برای بهبود کمپین‌های بازاریابی، افزایش ترافیک وب‌سایت و حفظ بهتر بازدیدکنندگان مورد استفاده قرار گیرد.

 گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند؟

 گوگل آنالیتیکس داده های کاربر را از هر بازدیدکننده وب سایت با استفاده از تگ های صفحه به دست می آورد.  یک تگ صفحه جاوا اسکریپت در کد هر صفحه درج می شود.  این تگ در مرورگر وب هر بازدیدکننده اجرا می شود و داده ها را جمع آوری کرده و به یکی از سرورهای جمع آوری داده های گوگل ارسال می کند.  سپس Google Analytics می‌تواند گزارش‌های قابل تنظیم برای ردیابی و تجسم داده‌هایی مانند تعداد کاربران، نرخ پرش، میانگین مدت جلسات، جلسات بر اساس کانال، بازدید از صفحه، تکمیل اهداف و موارد دیگر تولید کند.

 تگ صفحه به عنوان یک باگ وب برای جمع آوری اطلاعات بازدیدکنندگان عمل می کند.  با این حال، از آنجایی که سیستم به کوکی‌ها متکی است، نمی‌تواند داده‌هایی را برای کاربرانی که آنها را غیرفعال کرده‌اند جمع‌آوری کند.

ویژگی های گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس دارای ویژگی هایی است که می تواند به کاربران کمک کند تا روندها و الگوهای نحوه تعامل بازدیدکنندگان با وب سایت های خود را شناسایی کنند.ویژگی های جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل، نظارت، تجسم، گزارش و ادغام با سایر برنامه ها را امکان پذیر می کند.  این ویژگی ها عبارتند از:

  • ابزارهای تجسم و نظارت بر داده ها، از جمله داشبورد، کارت امتیازی و نمودار حرکتی که تغییرات داده ها را در طول زمان نشان می دهد.
  • فیلتر کردن داده ها، دستکاری و تجزیه و تحلیل
  • رابط های برنامه کاربردی جمع آوری داده ها
  • تجزیه و تحلیل پیش بینی، هوش و تشخیص ناهنجاری
  • تقسیم بندی برای تجزیه و تحلیل زیر مجموعه ها، مانند تبدیل.
  • گزارش های سفارشی برای تبلیغات، جذب، رفتار مخاطب و تبدیل.
  • اشتراک گذاری و ارتباط مبتنی بر ایمیل  وادغام با سایر محصولات، از جمله Google Ads، Google Data Studio، Salesforce Marketing Cloud، Google AdSense، Google Optimize 360، Google Search Ads 360، Google Display & Video 360، Google Ad Manager و Google Search Console.

در داشبورد گوگل آنالیتیکس ، کاربران می‌توانند نمایه‌های چندین وب‌سایت را ذخیره کنند و یا جزئیات دسته‌های پیش‌فرض را ببینند یا معیارهای سفارشی را برای نمایش برای هر سایت انتخاب کنند.

دسته بندی های موجود در گوگل انالیتیکس برای ردیابی شامل نمای کلی محتوا، کلمات کلیدی، سایت های ارجاع دهنده، نمای کلی بازدیدکنندگان، پوشش نقشه و نمای کلی منابع ترافیک است.

ابعاد و معیار ها در Google Analytics:

 گزارش های گوگل آنالیتیکس از ابعاد و معیارها تشکیل شده است.  درک تفاوت بین آنها برای تفسیر مناسب گزارش ها حیاتی است.

 ابعاد

 اینها ویژگی ها یا برچسب های کیفی هستند که برای توصیف و سازماندهی داده ها استفاده می شوند.  به عنوان مثال، اگر میانگین طول جلسه در چندین منطقه مختلف اندازه گیری شود، ابعاد آن “منطقه” خواهد بود.  “میانگین طول جلسه” که یک اندازه گیری کمی است، نمونه ای از یک متریک است.

 ابعاد را می توان در گوگل آنالیتیکس سفارشی کرد.  نمونه هایی از ابعاد رایج عبارتند از:

  • زبان
  • نوع مرورگر
  • شهر و کشور
  • مدل دستگاه ها 
  • گروه سنی کاربر

معیار ها:

معیارهای مهم گوگل آنالیتیکس

  گوگل آنالیتیکس به کاربران امکان می دهد تا 200 معیار مختلف را برای سنجش عملکرد وب سایت هایشان ردیابی کنند.  در حالی که برخی از معیارها ممکن است برای کسب و کارهای خاص ارزشمندتر از سایرین باشند، اینها برخی از محبوب ترین معیارها هستند:

  • کاربران

 کاربر یک بازدید کننده منحصر به فرد یا جدید وب سایت است.

  • نرخ پرش

 درصد بازدیدکنندگانی که فقط یک صفحه را مشاهده کردند.  این بازدیدکنندگان تنها یک درخواست را به سرور گوگل آنالیتیکس فرستادند.

  • جلسات(sessions)

 گروهی از تعاملات بازدیدکننده که در یک پنجره 30 دقیقه ای از فعالیت اتفاق می افتد.

  • میانگین مدت جلسه

  هر بازدیدکننده به طور متوسط ​​چه مدت در سایت می ماند.

  • درصد جلسات جدید

  درصد بازدید از وب سایت که برای اولین بار بازدید می شود.

  • صفحات در هر جلسه

 میانگین تعداد بازدید از صفحه در هر جلسه.

  • تکمیل اهداف

 تعداد دفعاتی که بازدیدکنندگان یک اقدام مشخص و مطلوب را انجام می دهند.  این به عنوان تبدیل نیز شناخته می شود.

  • بازدید از صفحه

  تعداد کل صفحات مشاهده شده

اینها معیارهای اندازه گیری های کمی از یک نوع داده واحد در گوگل آنالیتیکس هستند. 

 

جستجو مطالب
جستجو کردن
جدیدترین مطالب
عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

آدرس:

رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت

شماره تماس:

09362096232

پست الکترونیک:

info@designmoj.com

ثبت نام یا ورود
همین الان، اطلاعات خود رو وارد کنید و وارد سایت شوید