سایت های استاتیک ، دینامیک و تفاوت میان آن ها

Static and dynamic sites

سایت‌های استاتیک و دینامیک

افرادی که نیازی به ایجاد وب سایت ندارند، زیاد (یا اصلاً) به تفاوت بین یک وب سایت استاتیک و دینامیک فکر نمی کنند. به هر حال، مهم این است که وب سایت به روش صحیح به آنها تحویل داده شود.

وضعیت برای کسانی که قصد ایجاد یا تغییر یک وب سایت را دارند متفاوت است. دانستن تمایز بین سایت‌های استاتیک و دینامیک ضروری است و ارتباط زیادی با هدف نهایی سایت دارد.

حتی اگر این اصطلاحات ممکن است در حال حاضر دشوار به نظر برسند، در پایان این مقاله شما بر تفاوت بین سایت‌های استاتیک و دینامیک مسلط خواهید شد و می توانید تصمیم آگاهانه ای در مورد پروژه آینده خود بگیرید.

دانستن این نکته مهم است که وقتی می گوییم سایت‌های استاتیک و دینامیک ، به نحوه تحویل یک صفحه به کاربر اشاره می کنیم زیرا همانطور که در ادامه مقاله خواهیم دید، سایت های استاتیک می توانند دارای اجزای دینامیک باشند.

ما همچنین به نحوه ارائه یک وب سایت اشاره می کنیم: یا توسط سرور در زمان درخواست (پویا) یا از قبل رندر شده و از طریق CDN (ایستا) تحویل داده شده است.

بنابراین، بدون بحث بیشتر، بیایید مستقیماً به موضوع مقایسه‌ی سایت‌های استاتیک و دینامیک بپردازیم.

تفاوت سایت های استاتیک و دینامیک

وب سایت استاتیک چیست؟ وب سایت دینامیک چیست؟ بین سایت‌های استاتیک و دینامیک – کدام یک را انتخاب کنیم؟

وب سایت استاتیک چیست؟

نمودار وب سایت استاتیک چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، یک وب سایت استاتیک دارای محتوای ثابت یا کدگذاری شده در یک صفحه است. همچنین دارای تعداد مشخصی از صفحات وب از پیش رندر شده با طرح‌بندی‌های خاص است که معمولاً در حافظه پنهان ذخیره می‌شوند و از طریق یک شبکه تحویل محتوا (CDN) تحویل داده می‌شوند.

ساختار یک وب سایت استاتیک)ایستا) با استفاده از HTML و CSS برای اضافه کردن رنگ ها و سایر عناصر بصری بدون اتصال به پایگاه داده ساخته شده است.

به همین دلیل است که محتوای آن برای همه افرادی که به آن دسترسی دارند یکسان ظاهر می شود.

اما این بدان معنا نیست که یک وب سایت استاتیک فقط دارای متن است. همچنان می‌توانید عناصر و ویدیوهای چندرسانه‌ای را اضافه کنید. این صفحه منبع است که وقتی کاربر اقدامی را در وب سایت انجام می دهد تغییر نمی کند.

اکنون که می دانید یک وب سایت staic چیست، بیایید نقاط قوت و همچنین معایب آن را ببینیم.

ویژگی های قوی یک وب سایت استاتیک

1.    ساخت سریع

یکی از تفاوت های اصلی که در نبرد سایت‌های استاتیک و دینامیک اهمیت دارد این است که یک صفحه استاتیک به دلیل سادگی نرم افزار خود به زمان کمتری برای ساخت و استقرار نیاز دارد. وقتی صحبت از سرعت به میان می‌آید، مولدهای وب‌سایت استاتیک نیز وجود دارد که کارها را سریع‌تر می‌کنند.

2.    کپی کردن آسان است

در حالی که هر زمان که نیاز به ارائه تغییر به کاربران خود داشتید باید کد صفحه استاتیک را تغییر دهید، می توانید کد اصلی صفحه وب استاتیک را کپی کنید و به شما امکان می دهد در حالی که همه چیز را ثابت نگه دارید، تغییراتی در صفحه ایجاد کنید.

3.    طراحی انعطاف پذیر

بله، انعطاف پذیری. اگرچه ماهیت ثابتی دارد، اما بسیار سازگار است. هر صفحه وب استاتیک از یک وب سایت می تواند طرح و طراحی متفاوتی داشته باشد بدون اینکه کار سنگینی برای یک طراح باشد.

4.    مقرون به صرفه است

هزینه ها معمولاً هنگام ساخت یک وب سایت ثابت کمتر است زیرا برای تولید محتوا و ارائه نما مجبور نیستید صفحات را به پایگاه داده متصل کنید.

5.    ایمن تر

هنگام فکر کردن به سایت‌های استاتیک و دینامیک ، باید این جنبه مهم را نیز در نظر بگیرید.

وب سایت های استاتیک نسبت به وب سایت های دینامیک کمتر در معرض اینترنت قرار دارند. و از آنجایی که هیچ پایگاه داده ای وجود ندارد که نیاز به دسترسی داشته باشد، امکان ایجاد یک درخواست مخرب وجود ندارد. کاربر می تواند فقط فایل هایی را درخواست کند که حاوی HTML، CSS، جاوا اسکریپت، تصاویر، صدا یا ویدئو هستند.

همچنین، اگر سرور هک شده باشد، تعمیر سایت استاتیک نسبتاً ساده است. شما فقط باید پایگاه کد را دوباره مستقر کنید.

6.    زمان بارگذاری سریع

از آنجایی که یک صفحه وب استاتیک از قبل رندر شده است، بسیار سریع بارگذاری می شود.

 وقتی کاربر وارد یک صفحه ثابت می شود، آن صفحه نیازی به عبور از پایگاه داده ندارد و تمام محتوای موجود در آن را تجزیه و تحلیل می کند. اطلاعات مستقیماً از CDN ارائه می شود. به دلیل زمان بارگذاری سریع آن، رتبه بندی یک صفحه وب ثابت برای موتورهای جستجو نیز آسان تر است.

سایت های دینامیک بهتر است یا استاتیک؟

 معایب یک وب سایت استاتیک

1.    مقیاس سخت است

در مقایسه صفحه سایت‌های استاتیک و دینامیک ، افزودن صفحه استاتیک به وب سایت شما در طول زمان دشوارتر است. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک وب سایت ثابت برای صفحات محصول خود ایجاد کنید، به این معنی است که هر بار که چیز جدیدی برای اضافه کردن وجود دارد باید یک صفحه محصول جدید اضافه کنید.

2.    بدون سفارشی سازی

از آنجایی که تمام صفحات استاتیک از قبل رندر شده و برای هر کاربر یکسان است، هیچ امکانی برای شخصی سازی تجربه آنها در وب سایت شما وجود ندارد.

3.    به روز رسانی مشکل است

هر بار که می خواهید صفحات استاتیک خود را به روز کنید، باید کد سایت را تغییر دهید.

وب سایت دینامیک چیست؟

نمودار وب سایت دینامیک چیست؟

در مقایسه ی سایت‌های استاتیک و دینامیک ، یک وب‌سایت دینامیک براساس درخواست کاربر تغییر می‌کند و تجربه آن‌ها را در صفحه سفارشی می‌کند.

 این وب‌سایت‌ها به زبان‌های کدنویسی سمت کلاینت (اجرا شده توسط مرورگر) و سمت سرور (اجرا شده توسط سرور) مانند جاوا اسکریپت، PHP یا ASP متکی هستند و صفحات HTML بلادرنگی را ایجاد می‌کنند که کاربران می‌توانند با آنها تعامل داشته باشند.

هنگامی که کاربر وارد یک وب سایت دینامیک می شود، از طریق کدهای موجود در مرورگر و روی سرور تغییر می کند.

در مورد وب سایت های static، نتیجه برای کاربران یکسان است، که صفحه ای را در مرورگر وب نمایش داده می شود، اما وب سایت های پویا درخواست ها را پردازش می کنند و اطلاعات را از یک پایگاه داده خارجی یا یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) دریافت می کنند.

بنابراین، شما می‌دانید که یک وب‌سایت پویا چیست، اما ما باید به مزایا و معایب آن نیز اشاره کنیم، بنابراین بهتر می‌دانید که بین سایت‌های استاتیک و دینامیک کدام را انتخاب کنید.

ویژگی های قوی یک وب سایت دینامیک

1.    پایگاه داده یا CMS سوخت

در انتخاب سایت‌های استاتیک و دینامیک ، باید بدانید که آیا وب سایت شما نیاز به اتصال به پایگاه داده دارد یا خیر. این کار باعث می‌شود تا وب‌سایت dymnamic شما راحت‌تر اطلاعاتی را درخواست کند که بسته به آنچه که کاربر می‌خواهد ببیند، تحویل داده می‌شود.

همچنین می توانید اطلاعات بازدیدکنندگان سایت خود را در یک سیستم مدیریت محتوا ذخیره کنید. محتوای ذخیره شده می تواند متن، تصاویر، طرح بندی صفحه و موارد دیگر باشد.

2. هزینه نگهداری کم

اگر در این جست و جوی انتخاب سایت‌های استاتیک و دینامیک به این فکر کنید که کدام یک در دراز مدت ارزان تر خواهد بود، پاسخ سایت های پویا است. زیرا پایگاه داده یا CMS تغییرات لازم را برای شما ایجاد می کند.

3.    تعامل بهتر با کاربر

وب‌سایت‌های پویا از عملکرد و تعامل کاربر استفاده می‌کنند و سفارشی‌سازی بیشتری برای هر فرد در دسترس است.

معایب یک وب سایت پویا

1.     محدودیت های طراحی

از آنجایی که یک وب سایت پویا محتوای خود را از پایگاه داده بیرون می کشد، بدون توجه به محتوا آن را به روشی خاص نمایش می دهد. بسته به CMSی که استفاده می کنید، ایجاد طرح های متعدد برای هر نوع محتوای ارائه شده ممکن است دشوار باشد.

این بدان معناست که محدودیتی اعمال شده است، و شما به احتمال زیاد یک رویکرد طراحی واحد را برای همه چیز انتخاب خواهید کرد.

2.    گران بودن ساخت

هزینه های اولیه یک وب سایت پویا می تواند زیاد باشد. هزینه های اضافی به دنبال خواهد داشت زیرا به احتمال زیاد ویژگی های جدیدی را به صفحه وب پویا خود اضافه خواهید کرد.

3. مسائل مربوط به رتبه بندی

در مقایسه سایت‌های استاتیک و دینامیک یک وب سایت پویا زمان بارگذاری سنگین تری دریافت می کند که ممکن است بر رتبه سئوی آن تأثیر بگذارد. URL آن نیز باید کاربرپسند باشد تا شانس بیشتری برای رتبه بندی جستجوی بهتر داشته باشد.

4.    مشکلات ذخیره سازی

کش به معنای ذخیره محتوای یک وب سایت و سپس تحویل آن از طریق CDN برای بارگذاری سریعتر است. این برای یک وب سایت استاتیک عالی است، اما می تواند برای یک وب سایت پویا مشکل باشد زیرا محتوای آن بسیار تغییر می کند. همچنین ممکن است خطرات امنیتی مربوط به ذخیره اطلاعات خصوصی کاربر باشد.

سایت‌های استاتیک و دینامیک – کدام یک را انتخاب کنیم؟

بارزترین تفاوت بین سایت‌های استاتیک و دینامیک در نحوه ارائه محتوا است. در حالی که یک وب سایت استاتیک تا زمانی که کد منبع تغییر نکند یکسان می ماند، یک وب سایت پویا همراه با اولویت ها، مکان ها و سایر جنبه های کاربران تغییر می کند.

اگر هنوز در مورد مشکل انتخاب سایت‌های استاتیک و دینامیک بحث می کنید، اجازه دهید با اطلاعات بیشتری به شما کمک کنیم تا کار خود را آسان کنیم.

مهمترین جنبه ای که باید قبل از انتخاب بین سایت‌های استاتیک و دینامیک روشن کنید، هدف سایت آینده شما است.

دلیلش این است که:

اگر فقط به چند صفحه برای ارائه اطلاعات به مخاطبان خود نیاز دارید، یک وب سایت استاتیک بهترین گزینه است.

اگر به یک مثال وب سایت ثابت نیاز دارید، به صفحه فرود(landing page) درباره شرکت خود یا ویژگی ای که می خواهید از سایرین متمایز کنید فکر کنید.

همچنین برای وب سایت هایی کار می کند که به شخصی سازی محتوا متکی نیستند. با این حال، اگر صفحات وب سایت شما باید متفاوت به نظر برسد، می توانید به راحتی کد HTML را با تغییرات لازم کپی کنید.

آیا یک وب سایت ثابت گزینه خوبی برای شماست؟ اگر پاسخ مثبت است، می‌توانید به سرعت آن را با یک سازنده وب‌سایت استاتیک بکشید و رها کنید مانند TeleportHQ و در کمترین زمان آن را راه‌اندازی کنید.

از طرف دیگر، اگر قصد دارید مثلاً یک سایت تجارت الکترونیک بسازید که به طور مداوم مطابق با بازدیدکنندگانش تغییر می کند، وب سایت های دینامیک عالی هستند.

یک وب سایت دینامیک به شما کمک می کند محصولاتی را به مشتریان خود بر اساس خریدهای قبلی خود توصیه کنید یا سبد خرید رها شده را به آنها یادآوری کنید تا بتوانند خرید را تکمیل کنند.

همانطور که گفته شد، یک مثال وب سایت پویا سایت آمازون است.

همچنین، از آنجایی که اطلاعات ارائه شده به وب سایت های پویا اغلب به دلیل حساسیت آن محدود است، معمولاً توسط شرکت های خصوصی و کارآفرینان استفاده می شود و کاربران برای دسترسی مجبورند وارد یک وب سایت پویا شوند.

نتیجه

اکنون که می دانید تفاوت بین سایت‌های استاتیک و دینامیک چیست، همچنین می دانید که بهترین گزینه برای وب سایت آینده شما کدام است.

در این جستجوی سایت‌های استاتیک و دینامیک برای پاسخ‌ها، نکته کلیدی در انتظارات شما از اینکه سایت چگونه باید باشد نهفته است.

منبع : دیزاین موج

جستجو مطالب
جستجو کردن
جدیدترین مطالب
عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

آدرس:

رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت

شماره تماس:

09362096232

پست الکترونیک:

info@designmoj.com

ثبت نام یا ورود
همین الان، اطلاعات خود رو وارد کنید و وارد سایت شوید