logo
جستجو کردن

سیستم عامل چیست؟ / مزایا و معایب📱💻🚀

کامپیوترها ماشین های پیچیده ای با اجزای مختلف هستند. سیستم عامل شما یکی از جنبه های ضروری رایانه شما است زیرا سازماندهی می کند و با بخش ها و زبان های جداگانه ارتباط برقرار می کند. اگر علاقه مند به یادگیری کامپیوتر و فناوری اطلاعات هستید، ممکن است بخواهید نحوه عملکرد یک سیستم عامل را بررسی کنید. در این مقاله سیستم عامل چیست، مزایا و معایب استفاده از سیستم عامل چیست، و دو نوع رایج سیستم عامل چیست را برسی می‌کنیم.

سیستم عامل چیست؟

در پاسخ به اینکه سیستم عامل چیست باید بگوییم برنامه نویسی گسترده ای در یک کامپیوتر است که با سخت افزار و سایر اجزای نرم افزار ارتباط برقرار می کند. همه رایانه ها دارای سیستم عامل هایی هستند که به کاربران اجازه می دهد با برنامه نویسی خود تعامل داشته باشند و سپس دستورات کاربر را به زبان ماشین ترجمه کنند که سخت افزار برای تکمیل عملکردها از آن استفاده می کند. گوشی های هوشمند، تبلت ها، ساعت های هوشمند و روترها همگی دارای سیستم عامل هایی هستند که عملکردهای سخت افزاری را دیکته می کنند.

تاثیر سیستم عامل چیست؟

سیستم عاملی که استفاده می کنید می تواند تقریباً بر همه چیز در مورد تجربه شما تأثیر بگذارد، از نحوه نمایش اطلاعات رایانه شما تا نحوه تعامل رایانه شما با سایر نرم افزارها و سخت افزارها. برخی از نرم افزارها با سیستم عامل های خاصی سازگار نیستند و گاهی اوقات، سخت افزار برای برقراری ارتباط دقیق با آن نیاز به برنامه ریزی مجدد دارد.

 

مزایای استفاده از سیستم عامل چیست؟

کاربر پسند است

سیستم عامل دارای یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) است، سیستمی از اجزای بصری تعاملی که کاربر می بیند و از آن برای انتقال دستورات خود به سیستم عامل استفاده می کند.

 عملکرد این ویژگی در سیستم عامل چیست؟

 این است که استفاده از سیستم عامل را برای مشتریان بصری تر می کند تا بتوانید به راحتی دستورات مورد نظر خود را انجام دهید و اجازه دهید آن دستورات را ترجمه و به سخت افزار رایانه شما منتقل کند. به عنوان مثال، نحوه سازماندهی فایل های خود و طراحی ماوس، جنبه هایی از رابط کاربری گرافیکی سیستم عامل شما هستند.

با کمک آن، دیگر مسئولیت ترجمه همه چیز به زبان ماشین بر عهده کاربر نیست. این امر استفاده از رایانه را برای افرادی که تحصیلات خود را در زمینه علوم رایانه دریافت نکرده اند بسیار در دسترس تر می کند.

امن است

بسیاری از سیستم‌عامل‌های مدرن، برنامه‌های امنیتی از پیش نصب شده را ارائه می‌کنند که مشروعیت داده‌ها را آزمایش می‌کنند تا مطمئن شوند که ویروس یا فایل مخرب نیستند. همچنین می توانید نرم افزارهای سازگار را دانلود کنید تا امنیت خود را در برابر بدافزارها افزایش دهید.

با این حال، سیستم عامل در نهایت مسئول یافتن و جلوگیری از تصرف بدافزار بر دستگاه شما است. سیستم عامل داده ها را بررسی و رمزگذاری می کند و امنیت را در سیستم تضمین می کند. همچنین داده‌های دستگاه شما را رمزگذاری می‌کند تا از نفوذ خارجی در امان باشد. ارائه این لایه امنیتی یک عملکرد ضروری سیستم عامل شما است.

قابلیت اشتراک گذاری

داشتن یک سیستم عامل یک مفسر مشترک بین ماشین‌ها ایجاد می‌کند تا بتوانید داده‌ها را با ماشین‌های دیگر بدون خراب کردن به اشتراک بگذارید. به عنوان مثال، اگر می خواهید از چاپگر، مودم یا پخش کننده استفاده کنید، به یک سیستم عامل نیاز دارید تا دستورات را از رایانه خود به زبان ماشین دستگاه جدید منتقل کند.

این دستگاه ها اغلب دارای سیستم عامل هایی هستند که باید با سیستمی که شما استفاده می کنید سازگار باشد. در غیر این صورت، ترجمه بین دستورات شما و زبان ماشین اشتباه می شود.

ضرورت این نقش سیستم عامل چیست ؟

برای مدیریت، اشتراک گذاری و ذخیره داده ها ضروری است. سیستم عامل دسترسی به دستگاه های ذخیره سازی مختلف را فراهم می کند و نام فایل های برنامه، مکان های فیزیکی و عملکردهای اساسی کپی، پاک کردن و پشتیبان گیری از داده ها را پیگیری می کند. علاوه بر دستگاه‌های دیگر، این سیستم عامل همچنین به شما امکان می‌دهد ویدیوها و فایل‌ها را با دستگاه‌های دیگر مانند رایانه‌های همکارتان به اشتراک بگذارید.

چند وظیفه ای

یک سیستم عامل به کاربران اجازه می دهد تا وظایف را به طور همزمان انجام دهند. می توانید چندین تب و نرم افزار را همزمان باز نگه دارید. سیستم عامل می‌تواند وظایف مختلف را بسته به میزان فضای ذخیره‌سازی و مدت زمانی که ممکن است تکمیل شود، اولویت بندی کند و هر کار را به ترتیب خاصی اجرا کند که به کاربر به نظر برسد که آنها به طور همزمان انجام می‌شوند.

اهمیت این نقش سیستم عامل چیست؟

می تواند کارایی کاربر را با اجازه دادن به آنها برای اجرای چندین برنامه به طور همزمان بدون باز و بسته کردن هر یک در یک زمان افزایش دهد.

معایب استفاده از سیستم عامل چیست؟

در اینجا برخی از معایب استفاده از سیستم عامل وجود دارد:

قابلیت اطمینان

یک سیستم عامل برای بسیاری از دستگاه ها ضروری است. از آنجایی که سیستم عامل با سخت افزار ارتباط برقرار می کند، سیستم عامل نادرست نیز می تواند بر دستگاه شما و توانایی شما در استفاده از آن تأثیر بگذارد. اگر سیستم عامل شما مشکل دارد یا به نحوی از کار می افتد، دیگر نمی توانید از رایانه خود استفاده کنید.

خوشبختانه، بسیاری از سیستم‌عامل‌ها قبل از بارگذاری روی دستگاه‌های مختلف مورد آزمایش قرار می‌گیرند و احتمال خرابی را محدود می‌کنند. شما همچنین می توانید یک سیستم عامل را از یک دستگاه حذف کرده و یک سیستم جدید نصب کنید، که اگر سیستم عامل اصلی دستگاه شما را خراب کند و دستگاه شما را خاموش کند، می تواند راه حل خوبی باشد.

تکه تکه شدن

تکه تکه شدن در سیستم عامل چیست؟

فرآیند بارگیری و تخلیه فرآیندها از حافظه دستگاه ها است که منجر به ایجاد جیب های حافظه آزاد می شود که به هم متصل نمی شوند. یک دستگاه برای اجرای فرآیندها به مقدار مشخصی فضای ذخیره سازی نیاز دارد. اگر فضا را نداشته باشد، نمی‌تواند فرآیند را اجرا کند.

می توانید با پاک کردن فرآیندهایی که در حال حاضر در حال انجام هستند یا با حذف موارد از حافظه رایانه خود فضا را آزاد کنید. با این حال، اگر در حال بارگیری و تخلیه از حافظه هستید، فضاهای باز باقی مانده در حافظه ممکن است برای اجرای یک فرآیند جدید به اندازه کافی بزرگ نباشند.

بلوک‌های حافظه یا جیب‌های حافظه، مکان‌هایی هستند که اطلاعات را در آن بارگیری می‌کنید، که به آن اجازه می‌دهد بدون استفاده باقی بماند، زیرا برای میزبانی فرآیندهای جدید بسیار کوچک هستند.

این فرآیند منجر به از دست رفتن فضای ذخیره سازی در دستگاه شما می شود. می‌توانید فضای ذخیره‌سازی خود را یکپارچه‌سازی کنید تا آن فضای ذخیره‌سازی را دوباره به دست آورید، بنابراین دائمی نیست. سیستم عامل شما ممکن است این تکه تکه شدن را بسته به نحوه تخصیص حافظه ایجاد کند.

ویروس ها

سیستم‌عامل‌ها تعامل کاربران با دستگاه‌هایشان را آسان‌تر می‌کنند، زیرا عناصر بصری را برای زبان اصلی ماشین فراهم می‌کنند که آن را بصری‌تر می‌کند. با این حال، از آنجایی که این عناصر بصری می‌توانند برای پنهان کردن نرم‌افزارهای مخرب یا ویروس‌ها کپی شوند، یک سیستم عامل مخرب را آسان ‌تر می‌کند تا خود را پنهان کند و به سیستم رایانه شما دسترسی پیدا کند.

علاوه بر این، افرادی که به کامپیوتر تسلط ندارند می توانند از یک سیستم عامل استفاده کنند و ناخواسته بدافزار را به سیستم خود دعوت کنند. خوشبختانه، بسیاری از سیستم‌عامل‌ها هنوز با شناسایی بدافزار و شناسایی ویروس برای جلوگیری از هرگونه حمله مضر به داده‌های خصوصی شما همراه هستند.

چند نوع رایج از سیستم عامل چیست؟

در اینجا دو نوع مختلف وجود دارد:

اولین نوع سیستم عامل چیست؟

32 بیتی

سیستم عامل 32 بیتی در رایانه های ساخته شده بین دهه 1990 و اوایل 200 رایج بود. این رایانه‌ها دارای واحدهای پردازش مرکزی یا CPU بودند که آدرس‌های حافظه را ذخیره می‌کردند و به پردازنده اجازه می‌دادند به داده‌ها از RAM رایانه دسترسی داشته باشند. RAM حافظه کوتاه مدت رایانه شما است، جایی که پردازنده داده ها را در هنگام استفاده از آن ذخیره می کند. داده های طولانی مدت یا ROM روی هارد دیسک ذخیره می شود. ذخیره داده ها در RAM امکان بازیابی و استفاده آسان را فراهم می کند.

RAM شما بر تعداد محاسباتی که رایانه شما می تواند در ثانیه انجام دهد تأثیر می گذارد. هرچه پردازشگر شما بتواند محاسبات بیشتری را انجام دهد، وظایف بیشتری را می تواند انجام دهد. این بدان معناست که میزان RAM مستقیماً بر سرعت کارکرد رایانه شما تأثیر می گذارد. زمانی که پردازنده‌های 32 بیتی معمول بودند، اکثر معماری‌های کامپیوتر بر روی معماری 32 بیتی کار می‌کردند، به این معنی که سیستم عامل تنها به اجرای وظایف کافی که 32 بیت می‌توانستند، یعنی چهار گیگابایت رم، متکی بود.

دومین نوع سیستم عامل چیست؟

64 بیتی

سیستم عامل 64 بیتی تقریباً 16 اگزابایت حافظه دارد. این افزایش زیادی در فضای دستگاه شما است، بنابراین سرعت پردازش شما را افزایش می دهد. با این حال، یک پردازنده 64 بیتی نیز به باتری بیشتری نیاز دارد. یک سیستم عامل 64 بیتی می تواند کارهای چندگانه بیشتری را انجام دهد و به کاربر این امکان را می دهد که بین برنامه های مختلف با یخ زدن یا بسته شدن پنجره جابجا شود. همچنین برای افرادی که از نرم‌افزارهای پیچیده مانند بازی‌های ویدیویی با گرافیک بالا یا نرم‌افزار ویرایش عکس استفاده می‌کنند، یک تجربه ارجح است.

شما می توانید یک سیستم عامل 32 بیتی را روی یک پردازنده 64 بیتی اجرا کنید که بسیار مفید است زیرا بسیاری از سیستم عامل ها دارای معماری 32 بیتی بودند. با این حال، سیستم عامل 32 بیتی به پتانسیل کامل سخت افزار نمی رسد.

جستجو مطالب
جستجو کردن
جدیدترین مطالب
عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

آدرس:

رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت

شماره تماس:

09362096232

پست الکترونیک:

info@designmoj.com

ثبت نام یا ورود
همین الان، اطلاعات خود رو وارد کنید و وارد سایت شوید