دارک وب چیست و چگونه کار می کند؟| Dark Web🖤💻👨‍💻

دارک وب چیست؟

ما اغلب می شنویم که دارک وب به توطئه های تروریستی، معاملات مواد مخدر، فروش چاقو و مطالب جنسی مستهجن مرتبط است، اما فراتر از این، درک کامل نحوه عملکرد دارک وب و ظاهر آن دشوار است.

بنابراین تصور کنید که کل اینترنت یک جنگل است – فضای وسیعی از سرسبزی دلپذیر تا آنجا که چشم کار می‌کند. و در جنگل مسیرهای فرسوده ای وجود دارد – برای رسیدن از A به B.

به این مسیرها به عنوان موتورهای جستجوی محبوب فکر کنید – مانند گوگل – به شما به عنوان کاربر این امکان را می دهد که اساساً چوب و شاخه را از درختان ببینید و به هم متصل شوید. اما دور از این مسیرها – و دور از گوگل – درختان جنگل دید شما را می پوشانند.

خارج از مسیرها تقریباً غیرممکن است که چیزی پیدا کنید – مگر اینکه بدانید به دنبال چه هستید – بنابراین کمی شبیه به شکار گنج است. زیرا واقعاً تنها راه یافتن هر چیزی در این جنگل وسیع، این است که به شما گفته شود کجا را جستجو کنید. دارک وب اینگونه کار می کند – و در اصل نامی است که به همه‌ی مکان های پنهان در اینترنت داده شده است.

درست مانند جنگل، دارک وب چیزها را به خوبی پنهان می کند – اعمال و هویت ها را پنهان می کند. دارک وب همچنین مانع از آن می شود که مردم بدانند شما کی هستید، چه می کنید و کجا آن را انجام می دهید. بنابراین تعجب آور نیست که دارک وب اغلب برای فعالیت های غیرقانونی استفاده می شود و پلیس سخت است.

چالش های فنی دارک وب

فن‌آوری‌های دارک وب (وب تاریک) به طور قوی و بدون نقاط ضعف مرکزی ساخته شده‌اند و نفوذ مقامات را دشوار می‌کند. موضوع دیگری که برای مجریان قانون وجود دارد این است که – مانند بسیاری از چیزها – دارک وب و فناوری های آن نیز می توانند برای خیر و شر استفاده شوند.

بنابراین، به همان روشی که مجرمان از آن برای مخفی کردن آنچه در سر دارند استفاده می‌کنند، همچنین می‌تواند به گروه‌ها در مبارزه با ظلم یا افراد برای تبادل اطلاعات به صورت کاملاً ناشناس کمک کند. در واقع، Tor – “نرم افزار رایگان و یک شبکه باز که به شما کمک می کند در برابر تجزیه و تحلیل ترافیک دفاع کنید” و بخش مهمی از به اصطلاح دارک وب- توسط طیف وسیعی از دولت های غربی از جمله ایالات متحده تامین مالی شده است.

سرویسی مانند Tor، جهانی است، در هیچ مکان فیزیکی وجود ندارد، و توسط هیچ نهاد تجاری اداره نمی شود – که نمونه ای از این فناوری ها است.

از نظر تئوری، تنها راه برای رهگیری ارتباطات ارسال شده از طریق چیزی مانند Tor، نصب یک “درپشتی” در برنامه ای است که همه از آن استفاده می کنند. درب پشتی به معنای ارائه یک راه مخفی برای دور زدن سیستم‌های حفاظتی یک برنامه کاربردی است – به روشی مشابه که افراد کلیدهای درب پشتی را در گلدان‌های گل در باغ پنهان می‌کنند تا در صورت قفل شدن از خانه خود خارج شوند.

بهره برداری از تاریکی دارک وب

البته، هیچ یک از اینها جدید نیست – مجرمان همیشه راه هایی برای برقراری ارتباط با یکدیگر “زیر رادار” پیدا کرده اند. تلفن های همراه برای مدت طولانی توسط گروه های تبهکار برای سازماندهی خود استفاده می شود و ما به عنوان یک جامعه با قوانینی راحت هستیم که پلیس را قادر می سازد به تلفن ها ضربه بزند و مجرمان را دستگیر

کند.

متأسفانه، نفوذ به دارک وب به آسانی ضربه زدن به مرکز تلفن محلی یا شبکه تلفن نیست. زیرا دارک وب کاملاً بر خلاف سیستم تلفن است – که دارای مبادلات ثابت است و توسط مجموعه کوچکی از شرکت ها اداره می شود و شنود را آسان تر می کند.

حتی اگر ضربه زدن به دارک وب یک تمرین ساده بود، از نظر اخلاقی هنوز مملو از سؤال است. در بریتانیا، پیش‌نویس لایحه اختیارات تحقیقاتی، که منشور جاسوسان نامیده می‌شود، اختیارات و حاکمیت را برای اجرای قانون بر سیستم‌های ارتباطی مشخص می‌کند.

با این حال، بحث درباره این لایحه تحت تأثیر افشاگری های اسنودن قرار گرفته است که نشان می دهد جامعه با نظارت گسترده و بی دلیل راحت نیست.

با این حال، استفاده از «درپشتی» می‌تواند به هر دولت – حتی دولت‌های سرکوبگر – اجازه دهد تا ارتباطات را رهگیری کنند. در واقع، نفوذهای سایبری به ما نشان داده است که هر درب پشتی یا نقطه ضعفی را می‌توان توسط هکرها پیدا کرد و از آنها برای استهلاک اطلاعات، تصاویر و داده‌های افراد استفاده کرد.

جامعه نظارتی

این بی اعتمادی عمومی منجر به عقب نشینی بسیاری از شرکت های فناوری در مورد دسترسی به دستگاه های کاربران شده است. ما دیده‌ایم که مایکروسافت با دولت ایالات متحده در مورد دسترسی به ایمیل و اپل علیه FBI در هنگام درخواست برای باز کردن قفل آیفون یک تروریست شناخته شده مخالفت کرده است.

و با این حال، برخی از همین شرکت‌های ارتباطی، داده‌های کاربر را برای فرآیندهای داخلی خود جمع‌آوری می‌کنند. فیس بوک رمزگذاری را در واتس اپ فعال کرد و از ارتباطات در برابر چشمان کنجکاو محافظت کرد، اما همچنان می توانست به داده های خود برنامه نگاه کند.

با این حال، در حال حاضر، واضح است که هنوز راه درازی در پیش داریم تا جامعه، دولت، مجریان قانون و دادگاه‌ها در مورد استفاده مناسب از نظارت چه به صورت آنلاین و چه آفلاین تصمیم بگیرند. و تا آن زمان ما باید با این واقعیت زندگی کنیم که مبارزه با آزادی یک فرد، بهشت جنایتکارانه دیگری است.

نحوه دسترسی به دارک وب

دارک وب زمانی محل هکرها، افسران مجری قانون و مجرمان سایبری بود. با این حال، فناوری جدید مانند رمزگذاری و نرم‌افزار مرورگر ناشناس، Tor، اکنون این امکان را برای هر کسی فراهم می‌کند که در صورت تمایل، در تاریکی غواصی کند.

مرورگر شبکه Tor (پروژه «مسیریابی پیاز») دسترسی کاربران را برای بازدید از وب‌سایت‌ها‌ی با اپراتور رجیستری « پیاز» مثل دارک وب را فراهم می‌کند. این مرورگر سرویسی است که ابتدا در اواخر دهه 1990 توسط آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی ایالات متحده توسعه یافت.

با درک اینکه ماهیت اینترنت به معنای فقدان حریم خصوصی است، نسخه اولیه Tor برای پنهان کردن ارتباطات جاسوسی ایجاد شد. در نهایت، این چارچوب تغییر کاربری داد و از آن زمان در قالب مرورگری که امروز می شناسیم، عمومی شده است و هر کسی می تواند آن را رایگان دانلود کند.

Tor را به عنوان یک مرورگر وب مانند Google Chrome یا Firefox در نظر بگیرید. قابل ذکر است، مرورگر Tor به جای اینکه مستقیم ترین مسیر را بین رایانه شما و بخش های عمیق وب طی کند، از مسیر تصادفی سرورهای رمزگذاری شده به نام «گره» استفاده می کند. این به کاربران اجازه می‌دهد بدون ترس از ردیابی اقداماتشان یا افشای سابقه مرورگرشان به وب عمیق متصل شوند.

سایت‌های روی وب عمیق همچنین از Tor (یا نرم‌افزار مشابه مانند I2P، «پروژه اینترنت نامرئی») برای ناشناس ماندن استفاده می‌کنند، به این معنی که نمی‌توانید بفهمید چه کسی آنها را اجرا می‌کند یا در کجا میزبانی می‌شود.

آیا رفتن به دارک وب غیرقانونی است؟

به زبان ساده، خیر، دسترسی به دارک وب غیرقانونی نیست. در واقع، برخی از استفاده‌ها کاملاً قانونی هستند و از ارزش «دارک وب» پشتیبانی می‌کنند. در دارک وب، کاربران می توانند سه مزیت واضح از استفاده از آن را جستجو کنند:

  • ناشناس بودن کاربر
  • خدمات و سایت‌های تقریبا غیرقابل ردیابی
  • امکان انجام اقدامات غیرقانونی هم برای کاربران و هم برای ارائه دهندگان

به این ترتیب، دارک وب طرف های زیادی را جذب کرده است که در غیر این صورت با افشای آنلاین هویت خود در معرض خطر قرار می گیرند. قربانیان آزار و اذیت، افشاگران و ناراضیان سیاسی ، کاربران مکرر این سایت‌های مخفی بوده‌اند. اما البته، این مزایا را می توان به راحتی به کسانی تعمیم داد که می خواهند خارج از محدودیت های قوانین به روش های غیرقانونی دیگر عمل کنند.

وقتی از طریق این لنز مشاهده می شود، قانونی بودن دارک وب بر اساس نحوه تعامل شما به عنوان یک کاربر با آن بستگی دارد. ممکن است به دلایل زیادی که برای حفاظت از آزادی مهم هستند، در مسیر خطوط قانونی قرار بگیرید. دیگران ممکن است برای حفاظت و ایمنی دیگران در دارک وب به روش هایی غیرقانونی عمل کنند.

جستجو مطالب
جستجو کردن
جدیدترین مطالب
عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

آدرس:

رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت

شماره تماس:

09362096232

پست الکترونیک:

info@designmoj.com

ثبت نام یا ورود
همین الان، اطلاعات خود رو وارد کنید و وارد سایت شوید