انواع فرمت های تصویر✨🖼🎨

اکثر فایل های تصویری در یکی از دو دسته کلی – فایل های شطرنجی و فایل های برداری – قرار می گیرند و هر دسته کاربردهای خاص خود را دارد.

انواع فرمت های تصویر

فرمت های فایل شطرنجی در انواع فرمت های تصویر

  • JPEG
  • GIF
  • PNG
  • TIFF
  • خام
  • PSD

 

فرمت های فایل برداری در انواع فرمت های تصویر

 

CMYK در مقابل RGB در انواع فرمت های تصویر

 

همه تصاویر شطرنجی را می توان در یکی از دو مدل رنگ اصلی ذخیره کرد: CMYK و RGB .

CMYK یک فرآیند چاپ چهار رنگ است. این رنگ ها نشان دهنده چهار جوهر است که در طول فرآیند چاپ با هم ترکیب می شوند. فایل های ذخیره شده در این فرمت برای چاپ فیزیکی بهینه می شوند.

 

JPEG/JPG در انواع فرمت های تصویر

JPEG  یکی از انواع فرمت های تصویر است که یک فرمت شطرنجی با اتلاف است و مخفف Joint Photographic Experts Group، تیم فنی سازنده آن است. این یکی از پرکاربردترین فرمت‌های آنلاین است، معمولاً برای عکس‌ها، گرافیک‌های ایمیل و تصاویر وب بزرگ مانند تبلیغات بنری.

 تصاویر JPEG دارای مقیاس کشویی فشرده‌سازی هستند که اندازه فایل را به شدت کاهش می‌دهد، اما هرچه تصویر فشرده‌تر شود، مصنوعات یا پیکسل‌سازی را افزایش می‌دهد.

زمانی که باید از JPEG استفاده کنید…

شما با عکس‌ها و/یا آثار هنری آنلاین سروکار دارید . JPEG ها با ویرایش شطرنجی و فشرده سازی بیشترین انعطاف را به شما ارائه می دهند و برای تصاویر وب که نیاز به دانلود سریع دارند ایده آل هستند.

می‌خواهید عکس‌ها و/یا آثار هنری را چاپ کنید .

GIF در انواع فرمت های تصویر

GIF یکی از انواع فرمت های تصویر است که یک فرمت شطرنجی بدون ضرر است  و مخفف Graphics Interchange Format است.

GIF همچنین یک فرمت تصویری وب است که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، معمولا برای گرافیک های متحرک مانند تبلیغات بنر، تصاویر ایمیل و میم های رسانه های اجتماعی.

اگرچه فایل‌های GIF بدون تلفات هستند، اما می‌توان آن‌ها را در تعدادی تنظیمات بسیار قابل شخصی‌سازی صادر کرد که میزان رنگ‌ها و اطلاعات تصویر را کاهش می‌دهد، که به نوبه خود اندازه فایل را کاهش می‌دهد.

زمانی که باید از GIF استفاده کنید…

می خواهید انیمیشن وب بسازید . تصاویر GIF تمام فریم های انیمیشن و اطلاعات زمان بندی را در یک فایل واحد نگهداری می کنند. ویرایشگرهای تصویر مانند فتوشاپ ساخت یک انیمیشن کوتاه و صادرات آن را به عنوان GIF آسان می کنند.

شما به یک فایل کوچک نیاز دارید . تکنیک های فشرده سازی در فرمت GIF اجازه می دهد تا فایل های تصویری به شدت کوچک شوند. برای آیکون های بسیار ساده و گرافیک های وب، GIF بهترین فرمت فایل تصویری است.

PNG  در انواع فرمت های تصویر

PNG  یکی از انواع فرمت های تصویر است که یک فرمت شطرنجی بدون ضرر است و مخفف Portable Network Graphics است. PNG ها را به عنوان نسل بعدی GIF در نظر بگیرید. این فرمت دارای شفافیت داخلی است، اما می تواند عمق رنگ بالاتری را نیز نمایش دهد که به میلیون ها رنگ تبدیل می شود.

PNG ها یک استاندارد وب هستند و به سرعت تبدیل به یکی از رایج ترین فرمت های تصویری می شوند که به صورت آنلاین استفاده می شود.

شما باید از PNG استفاده کنید زمانی که…

شما به گرافیک وب شفاف و با کیفیتی بالا نیاز دارید . تصاویر PNG یک “کانال آلفا” متغیر دارند، که می تواند هر درجه ای از شفافیت را در مقایسه با GIF هایی که فقط شفافیت روشن/خاموش دارند داشته باشد . به علاوه، با عمق رنگ بیشتر، تصویری پر جنب و جوش تر از تصاویر GIF خواهید داشت.

شما تصاویری با رنگ های محدود دارید . اگرچه هر تصویری کار می کند، فایل های PNG با پالت رنگی کوچک بهترین هستند.

شما به یک فایل کوچک نیاز دارید . فایل‌های PNG می‌توانند به اندازه‌های بسیار کوچک، کوچک شوند، به‌ویژه تصاویری که رنگ‌ها، شکل‌ها یا متن‌های ساده دارند. این آن را به نوع فایل تصویری ایده آل برای گرافیک وب تبدیل می کند.

TIFF/TIF در انواع فرمت های تصویر

TIFF یک فرمت شطرنجی بدون تلفات است که به دلیل کیفیت بسیار بالای آن، این فرمت در درجه اول در عکاسی و انتشارات رومیزی استفاده می شود. هنگامی که یک سند را اسکن می کنید یا با یک دوربین دیجیتال حرفه ای عکس می گیرید، احتمالاً با فایل های TIFF روبرو خواهید شد.

توجه داشته باشید که فایل های TIFF همچنین می توانند به عنوان یک “محفظه” برای تصاویر JPEG استفاده شوند. این فایل ها بسیار کوچکتر از فایل های سنتی TIFF هستند که معمولاً بسیار بزرگ هستند.

شما باید از TIFF استفاده کنید زمانی که…

برای چاپ عکس در اندازه‌های بسیار زیاد  از این فرمت استفاده کنید.

اگر در حال انجام یک اسکن با کیفیت بالا هستید. استفاده از TIFF برای اسکن اسناد، عکس‌ها و آثار هنری، تضمین می‌کند که بهترین فایل اصلی را برای کار کردن در اختیار شما بگذارد.

خام RAW در انواع فرمت های تصویر

فرمت تصویر خام شمل داده های پردازش نشده ای است که به واسطه دوربین دیجیتال یا حسگر اسکنر گرفته شده است. به طور معمول، تصاویر پردازش می شوند (برای رنگ، تعادل رنگ سفید، نوردهی و غیره تنظیم می شوند) و سپس به فرمت دیگری (مثلا (JPEG یا TIFF) )تبدیل و فشرده می شوند.

 تصاویر خام داده های پردازش نشده و پردازش شده را در دو فایل جداگانه ذخیره می کنند، بنابراین شما با بالاترین کیفیت ممکن تصویری خواهید داشت که می توانید با یک برنامه ویرایش عکس مانند فتوشاپ آن را به صورت غیر مخرب ویرایش کنید.

 ده ها و ده ها فرمت خام وجود دارد، اما برخی از فرمت های معمولی عبارتند از CRW (Canon)، NEF (Nikon) و DNG (Adobe).

شما باید از RAW زمانی استفاده کنید که…

شما در حال عکاسی و ویرایش عکس هستید . مطمئن شوید که دوربین شما روی RAW تنظیم شده است تا بتوانید همه کاره ترین تصویر را ثبت کنید. سپس، از یک برنامه ویرایش عکس سازگار برای تنظیم تصویر خود استفاده کنید.

از RAW استفاده نکنید زمانی که…

شما با گرافیک وب کار می کنید. RAW برای ویرایش عکس ساخته شده است. هنگامی که آماده ارائه عکس های خود برای وب هستید، آنها را به JPEG تبدیل کنید.

شما آماده چاپ عکس های خود هستید. بسیاری از چاپگرها فرمت های خام را نمی پذیرند، بنابراین ابتدا به JPEG یا TIFF تبدیل کنید.

PSD در انواع فرمت های تصویر

PSD یک فرمت تصویر لایه لایه اختصاصی است که مخفف Photoshop Document است. اینها فایل های طرح اصلی هستند که در فتوشاپ ایجاد شده اند و با چندین لایه و تنظیمات تصویر کاملاً قابل ویرایش هستند. PSD ها در درجه اول برای ایجاد و ویرایش تصاویر شطرنجی استفاده می شوند، اما این فرمت منحصر به فرد می تواند حاوی لایه های برداری نیز باشد، که آن را برای تعدادی از پروژه های مختلف بسیار انعطاف پذیر می کند.

یک PSD را می توان به هر تعداد فرمت فایل تصویری، از جمله تمام فرمت های شطرنجی ذکر شده در بالا، صادر کرد.

شما باید از PSD زمانی استفاده کنید که…

زمان روتوش عکس ها فرا رسیده است. آیا نیاز به تصحیح رنگی عکس دارید؟ یا یک لایه متن اضافه کنید؟ PSD = عکس.

شما باید آثار هنری را برای دیجیتال یا چاپ ویرایش کنید. این می تواند یک عکس، نقاشی، طراحی یا هر چیز دیگری باشد. فتوشاپ ابزار مناسبی برای اطمینان از قرار گرفتن هر خط، سایه و بافت در جای خود است.

شما می خواهید تصاویر دیجیتالی برای وب مانند تصاویر رسانه های اجتماعی، تبلیغات بنر، سرصفحه های ایمیل، ویدیوها و غیره برای وب داشته باشید. ایجاد این تصاویر در فتوشاپ اطمینان حاصل می کند که اندازه مناسب و بهینه شده برای وب هستند.

شما باید یک مدل وب سایت یا برنامه ایجاد کنید. لایه ها جابجایی عناصر رابط کاربری را آسان می کنند.

شما می خواهید با انیمیشن و ویدیو جذاب شوید.

فتوشاپ برش کلیپ های ویدیویی ساده و اضافه کردن گرافیک، فیلتر، متن، انیمیشن و موارد دیگر را آسان می کند.

جستجو مطالب
جستجو کردن
جدیدترین مطالب
عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

آدرس:

رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت

شماره تماس:

09362096232

پست الکترونیک:

info@designmoj.com

ثبت نام یا ورود
همین الان، اطلاعات خود رو وارد کنید و وارد سایت شوید