معرفی نرم افزار متلب

متلب چیست؟ | معرفی نرم افزار متلب

مانند سایر زبان های برنامه نویسی معروف مانند جاوا، سی شارپ و غیره، متلب دارای محیط توسعه یکپارچه (IDE) و مجموعه ای از کتابخانه ها است. از آنجایی که در ابتدا به عنوان زبان برنامه نویسی ماتریسی شناخته می شد، متلب مخفف “آزمایشگاه ماتریس” است که زبان برنامه نویسی نسل چهارم است.

این یک متلب چند پارادایم است. بنابراین، می توان از آن با انواع پارادایم های برنامه نویسی، از جمله عملکردی، بصری و شی گرا استفاده کرد.

معرفی نرم افزار متلب و بررسی کاربردهای متلب

موارد استفاده از MATLAB

توابع داخلی MATLAB منابع درجه یک را برای انجام محاسبات ارائه می دهد، از جمله بهینه سازی، جبر خطی، حل عددی معادلات دیفرانسیل معمولی (ODE)، تجزیه و تحلیل داده ها، ربع، پردازش سیگنال و بسیاری از کارهای علمی دیگر.

الگوریتم های مدرن برای اکثر این توابع استفاده می شود. بسیاری از این ها هم برای انیمیشن ها و هم برای گرافیک های دو بعدی و سه بعدی وجود دارد . متلب همچنین از یک رابط خارجی پشتیبانی می کند.

کاربر میتواند توابع خودش را در زبان متلب ایجاد نماید. بنابراین آنها محدود به استفاده از توابع داخلی نیستند.

جعبه ابزارهای اضافی توسط متلب ارائه شده است. این جعبه ابزار برای استفاده های رایج مانند شبکه های عصبی، محاسبات نمادین، پردازش تصویر، طراحی سیستم کنترل و آمار ایجاد شده اند.

معرفی نرم افزار متلب و کاربردهای مختلف متلب

  • توسعه الگوریتم ها
  • انجام جبر خطی که خطی است
  • ترسیم نمودار برای مجموعه داده های بزرگتر
  • تجسم ، تجزیه ، تحلیل داده
  • محاسبات ماتریس عددی

اکنون که کاربردهای متلب را بررسی کردیم، اکنون به بررسی مزایای مختلف آن خواهیم پرداخت.

معرفی نرم افزار متلب و مزایای MATLAB

مزایای مختلف متلب عبارتند از:

  • کامپایلر متلب
  • سهولت استفاده
  • نقشه برداری مستقل از دستگاه
  • استقلال پلتفرم
  • رابط کاربر گرافیکی
  • توابع از پیش تعریف شده

در معرفی نرم افزار متلب ،اکنون هر یک از مزایا را با دقت بیشتر و در قالبی دقیق تر بررسی خواهیم کرد تا آنها را بهتر درک کنیم.

معرفی نرم افزار متلب :کامپایلر متلب

با تبدیل برنامه های MATLAB به یک کد p مستقل از ماشین و سپس در زمان اجرا، تفسیر دستور p-code، MATLAB می تواند انعطاف پذیر و مستقل از پلتفرم ها باشد. این رویکرد با زبان برنامه نویسی ویژوال بیسیک مایکروسافت قابل مقایسه است. متأسفانه، به دلیل اینکه کد متلب به جای کامپایل شدن، تفسیر می شود، برنامه های حاصل ممکن است کند اجرا شوند.

یک کامپایلر متلب متفاوت در دسترس است. با کمک این کامپایلر می توان برنامه های متلب را به فایل های اجرایی واقعی تبدیل کرد که سریعتر از کدهای تفسیر شده اجرا می شوند. این یک روش بینظیر برای تبدیل یک برنامه آزمایشی متلب به فایل اجرایی قابل فروش و ارائه به کاربران میباشد.

معرفی نرم افزار متلب :سهولت استفاده

این برنامه را می توان برای اجرای برنامه های از پیش نوشته شده طولانی یا به عنوان یک صفحه اسکرچ برای ارزیابی عبارات وارد شده در خط فرمان استفاده کرد. برنامه ها را می توان با دیباگر MATLAB و محیط توسعه یکپارچه داخلی ایجاد، اصلاح و اشکال زدایی کرد. این زبان برای نمونه سازی سریع برنامه های جدید ایده آل است زیرا استفاده از آن بسیار ساده است.

برای کاربرپسند کردن نرم افزار، بسیاری از ابزارهای توسعه برنامه پشتیبانی می شوند. آنها شامل یک مرورگر فضای کاری، یک ویرایشگر/اشکال‌زدای یکپارچه، مستندات آنلاین و کتابچه‌های راهنما، و دموهای گسترده هستند.

معرفی نرم افزار متلب :نقشه برداری مستقل از دستگاه

دستورالعمل های تصویربرداری و ترسیم اولیه در متلب بسیار زیاد است. هر نوع دستگاه خروجی گرافیکی ارائه شده توسط دستگاه متلب می تواند نمودارها و تصاویر را نمایش دهد. این ویژگی MATLAB را به سطح یک ابزار تجسم داده های فنی برتر ارتقا می دهد.

معرفی نرم افزار متلب :استقلال پلتفرم

از آنجایی که متلب بر روی انواع کامپیوترها اجرا می شود، آزادی پلتفرم بالایی را ارائه می دهد. لینوکس، نسخه های مختلف یونیکس، مکینتاش، ویندوز 2000/XP/Vista و سایر سیستم عامل ها همگی از این زبان پشتیبانی می کنند. برنامه های ایجاد شده بر روی هر پلتفرمی به طور کامل روی هر پلتفرم دیگری کار می کنند و فایل های داده ایجاد شده برای هر پلتفرمی ظاهراً در هر پلتفرم دیگری قابل خواندن هستند. در نتیجه، زمانی که خواسته های کاربر تغییر می کند، برنامه های ایجاد شده در متلب می توانند به پلتفرم های جدید سوئیچ کنند.

معرفی نرم افزار متلب معرفی نرم افزار متلب :رابط کاربر گرافیکی

رابط کاربری گرافیکی یک برنامه (GUI) را می توان به صورت تعاملی توسط یک برنامه نویس با استفاده از ابزاری که در MATLAB یافت می شود ایجاد کرد. با این ظرفیت، یک برنامه نویس می تواند الگوریتم های تحلیل داده پیچیده ای ایجاد کند که افراد نسبتاً بی تجربه بتوانند از آنها استفاده کنند.

معرفی نرم افزار متلب :توابع از پیش تعریف شده

یک کتابخانه توابع از پیش تعریف شده قابل توجه همراه با MATLAB پاسخ های آزمایش شده و واقعی را برای بسیاری از مشکلات فنی رایج ارائه می دهد.

به عنوان مثال، فرض کنید که ما در حال ایجاد نرم افزاری هستیم که باید آمار مربوط به مجموعه ای از داده های ورودی را ارزیابی کند. برای انجام محاسباتی مانند میانه، انحراف استاندارد، میانگین های حسابی و سایر محاسبات، معمولاً باید زیر روال ها یا توابع خود را در اکثر زبان ها توسعه دهیم. به لطف صدها سرویس مختلف که قبلاً در زبان برنامه نویسی متلب گنجانده شده است، کار شما بسیار راحت تر خواهد بود.

از آنجایی که ما مزایای مختلف متلب را بررسی کرده ایم، اکنون به بررسی معایب مختلف متلب می پردازیم.

معرفی نرم افزار متلب : معایب متلب

معایب متلب در زیر خلاصه می شود:

  • هزینه
  • زبان تفسیر شده

بررسی جزییات:مع

هزینه

پنج تا ده برابر گرانتر از یک کامپایلر معمولی FORTRAN یا C یک کپی کامل از MATLAB است.

 MATLAB برای سازمان ها مقرون به صرفه است زیرا این هزینه نسبتاً بالا بیش از زمان کوتاهی است که یک مهندس یا دانشمند باید برای توسعه نرم افزار کاربردی صرف کند. با این حال، هزینه باعث می شود که بسیاری از مردم حتی به فکر خرید آن نباشند.

 خوشبختانه، متلب همچنین نسخه دانشجویی کم هزینه ای را ارائه می دهد که یک منبع فوق العاده برای دانش آموزانی است که می خواهند آن را یاد بگیرند. نسخه دانشجویی متلب و نسخه کامل تقریباً یکسان هستند.

زبان تفسیر شده

این واقعیت که این یک زبان تفسیری است و از این رو ممکن است کندتر از یک زبان کامپایل شده اجرا شود، اولین اشکال آن است. برنامه MATLAB را می توان به درستی برای بررسی این مشکل ساختار داد.

جستجو مطالب
جستجو کردن
جدیدترین مطالب
عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

آدرس:

رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت

شماره تماس:

09362096232

پست الکترونیک:

info@designmoj.com

ثبت نام یا ورود
همین الان، اطلاعات خود رو وارد کنید و وارد سایت شوید