logo
جستجو کردن

تایپوگرافی یعنی چه ؟ | همه چیز در مورد تایپوگرافی

  تایپوگرافی هنر استفاده از حروف است، برای انتقال هر چه بهتر معنا

تاریخ تایپوگرافی هم تاریخ فناوریست و هم فرهنگ. واژه «تایپوگرافی» به طور کلی به طراحی تایپ فیس و چیدمان متن و دیگر عناصر یک صفحه گفته میشود. این صفحه می تواند صفحه یک مجله باشد یا صفحه نمایشگر کامپیوتر یا دیوار یک ساختمان. میتوان انواع فونت ها را از امور مربوطه به تایپوگرافی نام برد .

بعد از ابداع حروفچینی ماشینی، تایپوگرافرها در واقع همان حروفچینها بودند که مسئولیت طراحی صفحات نیز با آنها بود.

از زمان گوتنبرگ تا به کنون به ازای هر تغییر در تکنولوژی، راه حلی با بهترین کیفیت ممکن و همگام با زمانه برای غلبه بر محدودیت های فنی ارائه شده است.

کاغذهای زمخت و فرم های ستبر حروف چاپی قرن پانزدهم جای خود را به کاغذهای نرم و صاف و تایپ فیس های زیباتر و ظریف تر داده است.

به همین ترتیب با ابداع انواع نمایشگرها، از نمایشگرهای لامپ پرتوی کاتدی گرفته تا نمایشگرهای کریستال مایع با قدرت تفکیک بالا، تایپ فیس ها و نرم افزارهای مرتبط با داده های فونت به منظور بهینه سازی عملکرد و خوانایی و زیبایی آن ها تکامل یافتند.

فن تايپوگرافی که در آغاز رواج صنعت چاپ به عنوان تخصصی در ابداع و گزينش و تنظيم حروف گوناگون برای چاپ مطرح شد بود در شکل معاصر مفهومی گسترده تر پيدا کرد.

تایپوگرافی شامل سبک، شکل و ساختار قلم است که هدف آن ایجاد احساسات و انتقال پیام‌های خاص به مخاطب است. به طور خلاصه تایپوگرافی همان چیزی است که متن را زنده نگه می‌دارد.

 کاربرد‌ تایپوگرافی

تایپوگرافی همه‌جا وجود دارد. روی پوستر، بروشور، لوگو و سایت‌ها به میزان کم یا زیاد از تایپوگرافی در طراحی‌های خود استفاده کرده‌اند.

بسیاری از برند های معروف و محبوب دنیا با استفاده از تایپوگرافی بسیار خوب لوگو ی کسب و کار خود را طراحی و دیزاین کرده اند .

کاربرد تایپوگرافی در گرافیک

طراحان گرافیک از تایپوگرافی برای تنظیم متن، درون طرح استفاده می‌کنند. استفاده از حروف به طراح این امکان را می‌دهد تا طرحی زیبا و دلنشین خلق کند و با ارائه ایده‌های منحصر با مخاطبان خود به روشی هدفمند ارتباط برقرار می‌کنند. تایپوگرافی در طیف گسترده‌ای از طراحی شامل: لوگو، بسته‌بندی محصولات، طراحی جلد کتاب، بیلبورد تبلیغاتی و… کاربرد دارد.

کاربرد تایپوگرافی در طراحی UI سایت

در طراحی رابط کاربری (UI) وب‌سایت و یا اپلیکیشن برای ایجاد یک طرح کاربرپسند باید سلیقه به خرج داد. همان گونه که یک متن و ظاهر زیبا می‌تواند مخاطب را جذب کند. یک متن و یا ظاهر نامناسب به شکل قابل‌توجهی می‌تواند تأثیر بد روی مخاطب بگذارد. وقتی از متن و فونت نامناسب استفاده شود، کاربر مایل به خواندن متن نخواهد بود و بدون توجه به کالا و خدمات، سایت را ترک می‌کند.

فرآیند تایپوگرافی

اطلاعاتی که قرار است به مخاطب منتقل شود به (فونت) تبدیل و تایپ می شود سپس (تایپ فیس) یا گروه فونت ها انتخاب می شود و آنگاه با تکنیک های (ویژوال آرت) یا هنرهای دیداری ادغام می شود به خود رنگ میگیرد و فرم میپذیرد آنگاه با تصادف در انتخاب رنگ ، فرم ، خم خوردگی ، بافت ، چیدمان ، کشش ، ترکیب فونت ها و تایپ فیس ها چیزی بیرون می جهد که یک تایپوگرافی برای کاری خاص است و به آن محصول (الهام هنری) میگویند در نهایت تایپوگرافی دیگر فونت ، کلمه و یا جمله نیست.

نکته مهم در تایپوگرافی

 خوانا بودن مهم است زیرا در زمینه ای استفاده می شود که اطلاع رسانی وجه بارز آن است.

.

جستجو مطالب
جستجو کردن
جدیدترین مطالب
عضویت در خبرنامه

یک نظر در “تایپوگرافی یعنی چه ؟ | همه چیز در مورد تایپوگرافی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

آدرس:

رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت

شماره تماس:

09362096232

پست الکترونیک:

info@designmoj.com

ثبت نام یا ورود
همین الان، اطلاعات خود رو وارد کنید و وارد سایت شوید