ای او اس / مشخصات IOS

ای او اس چیست؟

ای او اس (Apple iOS) یک سیستم عامل اختصاصی تلفن همراه است که بر روی دستگاه های تلفن همراه مانند  iPhone ،  iPad  و iPod Touch اجرا می شود.

ای او اس بر اساس سیستم عامل Mac  OS X  برای رایانه های رومیزی و لپ تاپ است.

 کیت  توسعه دهنده iOS  ابزارهایی را ارائه می دهد که امکان توسعه برنامه iOS را فراهم می کند.

سیستم عامل موبایل که برای استفاده با دستگاه های چند لمسی اپل طراحی شده است، از ورودی از طریق دستکاری مستقیم پشتیبانی می کند. این سیستم به حرکات مختلف کاربر مانند نیشگون گرفتن، ضربه زدن و کشیدن انگشت پاسخ می دهد.

اپل iOS مخفف سیستم عامل آیفون است .

سهم بازار اپل ای او اس

طبق گزارش IDC، تا سال 2019، سهم بازار اپل iOS 13.4 درصد در سراسر جهان بود که آن را به دومین سیستم عامل محبوب تلفن همراه پس از Google Android تبدیل کرد.

ویژگی های اپل ای او اس چیست؟

اتصال Wi-Fi ،  بلوتوث  و تلفن همراه، همراه با پشتیبانی از VPN.

پشتیبانی از جستجوی یکپارچه، که امکان جستجوی همزمان از طریق فایل ها، رسانه ها، برنامه ها و ایمیل را فراهم می کند.

تشخیص اشاره  پشتیبانی می‌کند — برای مثال، تکان دادن دستگاه برای لغو آخرین اقدام.

ایمیل فشاری

مرورگر موبایل سافاری

دوربین های جلو و عقب یکپارچه با قابلیت فیلمبرداری.

دسترسی مستقیم به Apple App Store و کاتالوگ iTunes از موسیقی، پادکست ها، نمایش های تلویزیونی و فیلم های موجود برای اجاره یا خرید. iOS همچنین برای کار با Apple TV طراحی شده است.

سازگاری با سرویس ابری اپل، iCloud.

سیری دستیار شخصی اپل است. می توان از آن برای تنظیم یادآورها، ارائه پیشنهادات یا تعامل با برخی از برنامه های شخص ثالث استفاده کرد. صدای سیری در سال‌های اخیر تغییر کرده است تا طبیعی‌تر به نظر برسد.

ارتباطات بین پلتفرمی بین دستگاه های اپل از طریق  AirDrop .

پشتیبانی از اپل واچ، که watchOS 6 را اجرا می کند، اما به آیفون 6s یا جدیدتر با ای او اس 13 یا بالاتر نیاز دارد.

Apple Pay که داده‌های کارت اعتباری کاربران را ذخیره می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد مستقیماً با یک دستگاه iOS هزینه کالاها و خدمات را پرداخت کنند.

CarPlay به کاربران این امکان را می دهد که در هنگام رانندگی با یک دستگاه iOS تعامل داشته باشند. CarPlay از کنترل‌های صوتی Siri پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند از طریق صفحه لمسی خودرو متصل به برنامه‌ها دسترسی داشته باشند. CarPlay دسترسی به نقشه ها، تلفن، تقویم، پیام رسانی و برنامه های موسیقی را فراهم می کند.

ویژگی HomePod به سیری اجازه می دهد تا اعضای خانواده را از طریق صدا شناسایی کند، به طوری که همه تجربه شخصی را دریافت کنند. ویژگی Handoff هوم پاد به کاربران اجازه می دهد موسیقی، پادکست ها و تماس های تلفنی را به دست بگیرند تا بتوانند در دستگاه دیگری گوش دهند.

HomeKit به iOS اجازه می دهد تا به عنوان ابزاری برای کنترل اتوماسیون خانگی استفاده شود. لوازم جانبی HomeKit شامل روترها، چراغ ها، دوربین های امنیتی و غیره است. برنامه Home به شما امکان می دهد این دستگاه ها را از iOS کنترل کنید.

امنیت و حریم خصوصی

 ویزگی های امنیتی ای او اس چیست؟

iOS شامل ویژگی های امنیتی زیر است:

پشتیبانی از Apple ID کاربران می توانند با استفاده از Apple ID موجود خود وارد وب سایت ها و برنامه ها شوند. علاوه بر این، iOS از ورود به سیستم با استفاده از Face ID یا Touch ID که از روش‌های احراز هویت بیومتریک استفاده می‌کنند، پشتیبانی می‌کند. شناسه های اپل با احراز هویت دو مرحله ای محافظت می شوند.

حریم خصوصی و امنیت. iOS از استفاده از کنترل‌های ظریف پشتیبانی می‌کند که می‌توانند برای جلوگیری از به دست آوردن اطلاعات مکان یا پذیرش محتوای AirDrop از فرستندگان ناشناس از برنامه‌ها استفاده کنند.

همچنین می‌توان برنامه‌ها را از استفاده از Wi-Fi یا بلوتوث بدون اجازه کاربران مسدود کرد. علاوه بر این، دستگاه‌های iOS از زنجیره راه‌اندازی امن استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که فقط کدهای قابل اعتماد (امضا) در طول فرآیند بوت اجرا می‌شوند.

این به دستگاه‌های iOS اجازه می‌دهد یکپارچگی هر کدی را که روی دستگاه اجرا می‌شود تأیید کنند.

پشتیبانی امن Enclave. Secure Enclave یک ویژگی مبتنی بر سخت افزار است که کلیدهای رمزنگاری را در یک مکان جدا شده ذخیره می کند تا از به خطر افتادن آن کلیدها جلوگیری کند.

Secure Enclave منحصر به دستگاه های iOS نیست. همچنین با Apple TV ، Apple Watch، کامپیوترهای مک و سایر محصولات اپل کار می کند.

تاریخچه نسخه اپل ای او اس چیست؟

اپل iOS در ابتدا با نام سیستم عامل آیفون شناخته می شد. این شرکت قبل از عرضه iOS 4 در ژوئن 2010، سه نسخه از سیستم عامل تلفن همراه را با این نام منتشر کرد. اپل iOS 2 را در 11 ژوئیه 2008 منتشر کرد. این نسخه برای اولین بار در کنار آیفون 3G اپل عرضه شد.

این سیستم عامل در 17 ژوئن 2009 توسط iOS 3 دنبال شد.نسخه چهارم iOS در 21 ژوئن 2010 همراه با آیفون 4 منتشر شد.

در 12 اکتبر 2011، اپل iOS 5 را منتشر کرد که تعداد برنامه های موجود را به بیش از 500000 افزایش داد. این نسخه iOS همچنین مرکز اطلاع رسانی، یک برنامه دوربین، سیری و موارد دیگر را اضافه کرده است.

 ای او اس 13

ای او اس 13 در 19 سپتامبر 2019 منتشر شد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نسخه حالت تاریک ، یک نور جدید در طرح رنگ تیره بود.

اپل همچنین یک برنامه جدید Maps را در iOS 13 معرفی کرده است. Maps اکنون از قابلیت‌های نمای خیابان پشتیبانی می‌کند.

اپل همچنین بهبود سیری را در iOS 13 انتخاب کرد. علاوه بر طبیعی‌تر کردن صدای سیری، اپل اکنون به سیری اجازه می‌دهد پیام‌ها را به کاربران AirPod اعلام کند.

در iOS 13، اپل برنامه Reminders خود را بازسازی کرد. یادآوری‌ها اکنون به‌عنوان «همه وظایف»، «وظایف زمان‌بندی‌شده»، «وظایف پرچم‌دار» یا «وظایف تمام‌شده» دسته‌بندی می‌شوند.

اپل همچنین اپلیکیشن Health خود را به روز کرده است تا امکان ردیابی بهتر داده های سلامت را در طول زمان فراهم کند. این برنامه همچنین برای حمایت از سلامت زنان با ردیابی چرخه های قاعدگی و پیش بینی باروری گسترش یافته است.

ای او اس 14

 ای او اس 14 در 16 سپتامبر 2020 منتشر شد. در میان ویژگی‌ها، یک برنامه پیام‌رسانی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا پیام‌های ارسال شده به‌طور تصادفی را پس بگیرند و نام‌های @ را در پیام‌ها لحاظ کنند.

این نسخه همچنین به برنامه های شخص ثالث اجازه می دهد تا به عنوان پیش فرض برای مرور وب، دسترسی به ایمیل و پخش موسیقی استفاده شوند. علاوه بر این، اپل  قابلیت های واقعیت افزوده را در سیستم عامل ادغام کرد.

ای او اس 15

iOS 15 در سپتامبر 2021 منتشر شد. از آن زمان، اپل چندین به روز رسانی را برای iOS 15 منتشر کرد، از جمله 15.6.1 که نقص های امنیتی را برطرف می کرد.

از ویژگی‌های ای او اس 15 می‌توان به استفاده از FaceID هنگام پوشیدن ماسک، فیلتر اعلان‌ها و برنامه‌ها برای کاهش حواس‌پرتی، تشخیص متن در تصاویر، طراحی مجدد سافاری، SharePlay در FaceTime برای اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش و به‌روزرسانی اعلان‌ها اشاره کرد. کاربران همچنین می توانند از دیگران دعوت کنند تا به صورت آنلاین به FaceTime بپیوندند – حتی اگر از دستگاه اپل استفاده نمی کنند.

Apple Wallet همچنین دارای به‌روزرسانی‌های جدیدی است – از جمله افزودن کلیدهای خانه، ماشین و دفتر برای باز کردن قفل درها با قفل درب HomeKit سازگار. بارگذاری هویت شخصی؛ و اضافه کردن چندین پاس در یک زمان.

یکی دیگر از ویژگی های iOS 15 شامل غربالگری سلامت و اشتراک گذاری با فناوری پوشیدنی ساعت اپل است . کاربران اکنون می توانند سطح گلوکز، ثبات راه رفتن و تغییرات در معیارهایی مانند ضربان قلب را کنترل کنند.

ای او اس 16

ای او اس 16 برای انتشار در 12 سپتامبر 2022 برنامه‌ریزی شده است. ویژگی‌های iOS 16 شامل افزایش شخصی‌سازی در صفحه قفل برای افزودن ویجت‌ها – به عنوان مثال، رویدادهای آب‌وهوا یا تقویم، اعلان‌ها و فعالیت‌های زنده، مانند امتیاز بازی و ردیابی تحویل غذا.

برای حذف حواس‌پرتی، تنظیم جدیدی برای Focus به کاربران امکان می‌دهد انتخاب کنند که از کدام برنامه‌ها و افرادی اعلان‌ها را دریافت کنند. کاربران همچنین می‌توانند ویجت‌های «تمرکز شخصی» و «تمرکز کاری» را انتخاب کنند که فهرست‌ها و جلسات را نشان می‌دهد.

SharePlay به کاربران این امکان را می دهد که موسیقی، ویدئو و برنامه های تلویزیونی را از طریق پیام ها به اشتراک بگذارند. کاربران همچنین می توانند برای همکاری بیشتر، گروه های برگه سافاری، یادداشت ها، ارائه ها و یادآوری ها را از طریق پیام ها به اشتراک بگذارند.

با اپلیکیشن Mail، کاربران می‌توانند زمان‌بندی ارسال را لغو کرده و ایمیل‌های قبلی را پیگیری کنند. یک تابع جستجوی جدید به کاربران امکان می دهد پیوندها را اضافه کنند و پیشنهادهایی را در حین تایپ کاربران ارائه می دهد.

امنیت با Passkeys افزایش می یابد – یک روش ورود جدید با رمزگذاری سرتاسر. کلیدهای عبور در دستگاه های غیر اپل نیز کار می کنند.

پیشرفت‌های کیف پول اپل دارای قابلیت Apple Pay Later برای برنامه‌ریزی پرداخت‌ها، پیگیری سفارش‌ها و اشتراک‌گذاری کلیدها – مانند اتاق‌های هتل – از طریق پیام‌ها هستند. همچنین به کاربران این امکان را می دهد که شناسه های خود را در برنامه های دیگر مانند Uber Eats برای تأیید هویت ارائه دهند.

ای او اس 16 با آیفون 8 یا جدیدتر سازگار است. iPad OS 16 با آیپد نسل پنجم یا جدیدتر سازگار است. آیپد مینی نسل پنجم یا بالاتر. آیپد ایر نسل 3 یا بالاتر. و تمامی مدل های آیپد پرو

جستجو مطالب
جستجو کردن
جدیدترین مطالب
عضویت در خبرنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

آدرس:

رسالت، خیابان هنگام، دانشگاه علم و صنعت

شماره تماس:

09362096232

پست الکترونیک:

info@designmoj.com

ثبت نام یا ورود
همین الان، اطلاعات خود رو وارد کنید و وارد سایت شوید